KEY WEST, FLORIDA

Dry Tortugas en Fort Jefferson

Vrijdag 12 juni hebben we een boottocht gemaakt naar de Dry Tortugas. Op deze verzameling eilandjes staat een fort: Fort Jefferson. Het was absoluut de moeite waard om een bezoekje te brengen aan het eiland en het fort. We moesten vroeg op want de boot (een snelle seacat) vertrok al om 08:00 uur. We moesten echter nog wel een half uur van te voren aanwezig zijn. Blijkbaar is onze jetlag voorbij want het viel helaas niet mee om weer eens vroeg op te staan. Maar goed, een kopje café con leche van de buren en een rustige fietstocht (5 minuten) naar de boot in een aangename warmte deed ons gelijk weer goed. Aangekomen bij de boot kregen we snorkels en een eenvoudig ontbijt. Vervolgens met maximale vaart naar de Dry Tortugas. Een schitterende tocht! De Seacat had weinig diepgang en bijna de hele weg (70 mijl) konden we de bodem zien. Ongelofelijk! Op de heenweg duurde het niet lang voordat we de ene na de andere vliegende vis weg zagen schieten en zo nu en dan dook er nog een zeeschildpad weg.

Bij het fort kregen we eerst een rondleiding. Toch wel eens aardig om ergens heen te gaan en dan ook te weten wat er eigenlijk staat, waar het voor gebruikt is en wat er nu mee gebeurt. Vervolgens een uitstekende lunch en daarna tijd om te snorkelen. En dat was nog een snorkelen met een hoofdletter S. Wow! Kristalhelder water, schitterende vissen en koralen (zie foto's) en ook nog eens een heerlijke temperatuur. Na de eerste snorkelsessie wilden we nog even ergens anders snorkelen. Namelijk een leuk verlaten strandje met, om de hoek, een steigertje waar het schitterend zou zijn. We stonden even gezellig langs het strand toen we opeens een hele grote steen zagen zwemmen.... Zwemmende stenen... bestaan die...? Nou nee... het bleek een haai van een meter of anderhalf te zijn die vrolijk voor het strand aan het patrouilleren was... Toch maar even gewacht dus. Maar uiteindelijk kon Hugo zijn nieuwsgierigheid niet onderdrukken en is hij toch nog maar even gaan kijken. Super mooi snorkelen maar in de verste verte geen haai meer te bekennen.

Op de terugweg viel de wind weg en leek het wel of we over een spiegel voeren.. Veel schildpadden een paar dolfijnen en een rog gezien. Dit gaan we zeker nog een keer doen.

Na de toch nog even naar de stamkroeg van Hugo's werk gegaan, de Ierse Pub ‘Finnegans'. Op vrijdag komen alle collega's even gezellig een biertje drinken. Ideaal voor ons om even de mensen te leren kennen en - laten we eerlijk zijn - we vinden het natuurlijk ook gewoon lekker om een biertje te drinken. We kregen daar de gouden tip om aan de bar bij het restaurant Michaels kaasfondue te eten. Dus naar Michaels dat bij ons om de hoek zit en heerlijk gegeten. Een goede afsluiter van een schitterende dag.

Vandaag gaan we naar de Britse Liaisonofficier om op de verjaardag van de Engelse koningin ‘Queen Elizabeth II' te proosten. Morgen met de boot naar Snipe Key of Boca Grande.

Voor de diehards nog een stukje geschiedenis over de Dry Tortugas (bron wikipedia):

The first European to discover the islands was Spanish explorerPonce De Leon. He gave them the name on his first visit in 1513. The name is the second oldest surviving European place-name in the U.S.[2]They were given the name Las Tortugas (The Turtles) due to 170sea turtlestaken on the islands and shoals by de Leon's men. Soon afterward, the word 'Dry' was added to the name, to indicate to mariners the islands' lack of fresh water.

In 1742HMSTygerwrecked in the Dry Tortugas. The stranded crew lived on Garden Key for 56 days, and fought a battle with a Spanish sloop, before sailing toJamaicain several boats.[3]

The United States government never completedFort Jeffersonafter 30 years on Garden Key, and this bastion remained inUnionhands throughout theCivil War. It later was used as aprisonuntil abandoned in 1874. During the 1880s, theNavyestablished a base at Tortuga; and it subsequently set up acoaling(refueling) and awireless(radio) station there as well. DuringWorld War I, a seaplane base was established on the islet, but it was abandoned soon thereafter.

From 1903 until 1939 the Carnegie Institute of Washington operated the Marine Biology Laboratory on Loggerhead Key which '...quickly became the best-equipped marine biological station in the tropical world.' Through the years, over 150 researchers used the facilities to perform a wide range of research.[4]

An account of a visit to the fort at the Dry Tortugas by PresidentFranklin D. Rooseveltand Justice-to-beRobert H. Jacksoncan be found in the book,That Man: An Insider's Portrait of Franklin D. Roosevelt, by Robert H. Jackson, edited and introduced by John Q. Barrett (Oxford University Press, New York, 2003).

In August 2004, the Dry Tortugas were directly struck byHurricane Charley. The following day, aCessnaairplanecrashed into the water near the islands, killingcinematographerNeal Frederickswhile he was filming scenery for the feature filmCrossBones.

Magda

Lieve kindertjes,

Puur genieten tot nog toe. Dit tochtje gaan wij ook zeker maken in oktober "if possible".
Leuk om alles hier mee te maken, zij het op papier!
Een beetje onze Curacao ervaringen.

Birgit

Dat zijn nog eens nice pictures,..doet me aan de Whitsundays denken, goede tijden herleven ;-)
Wat fijn dat jullie zo genieten, en vooral vasthouden! Dit zijn toch wel DE momenten hè!
Maandag vertrek ik naar Valencia,...jaja, ga ook wederomm een nieuw avontuur tegemoet (wat een straf! Haha) , maar blijf jullie verhalen uiteraard ook daar volgen.

Groetjes Birgit

Elly Zeeman

Hallo Hugo en Leonie,
Wat een fantastische tijd hebben jullie daar! Ziet er echt geweldig uit. Wij kunnen ons voorstellen dat jullie genieten. Ik heb via onze site jullie URL doorgelinkt zodat alle Karperkuylers mee kunnen genieten!

Groetjes,
Elly

Reitse en Nicole

Oo, ooh, wat is het daar toch mooi! Heel erg leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen! Geweldige foto's en heerlijke verhalen. Volgens mij is het niet echt vervelend daar! Hugo en Leonie, veel geluk en vooral heel veel genieten. Liefs Reitse en Nicole, Sacha en Allan

Oom Foek en Tante Alie

Hallo Hugo en Leonie
Hoe is met jullie,bij ons gaat alles z,n gangetje. Wij
gaan overmorgen Vrijdag met vacantie naar Italie.
Servan/Manja en de kinderen gaan ook Vrijdag.
De andere familieleden zijn daar dan ook al.
Wij gaan met Riet met de Saab.Na de vacantie mailen we wel weer en dan hoor je de verhalen wel.